fbpx

Vindue for en forening

Vindue for en Forening går ud på, at frivillige foreninger får stillet et udstillingsvindue i en butik eller virksomhed til rådighed til at lave en udstilling om foreningen og foreningens arbejde i perioden op til Frivillig Fredag.

Med Vindue for en Forening får selv små virksomheder mulighed for at vise deres lokale og sociale engagement. Foreningerne opnår synlighed på en anderledes måde og mulighed for at nå ud til nye målgrupper. Og endelig er det en måde at skabe samarbejde mellem lokale foreninger og erhvervsliv.

I et samarbejde mellem den lokale handelsforening og det lokale frivilligcenter, kan man finde gode matches mellem butikker og foreninger, og skabe god synlighed for begge parter.

Aktiviteten blev udviklet til den første Frivillig Fredag i 2011 af Frivilligcenter Roskilde, og er siden blevet udbredt til flere kommuner.


I Hillerød blev Vindue for en Forening i 2012 videreudviklet til projektet Social gadekunst. Her samlede og matchede Frivilligcentret 12 sociale foreninger, 12 billedkunstnere og 12 butikker. Foreningen og kunstneren mødtes, så foreningen fik mulighed for at fortælle kunstneren om deres sag og arbejde. Kunstneren fortolkede foreningens fortælling og omsatte det til et maleri. Kunstværkerne blev præsenteret i butiksvinduer i ugen op til Frivillig Fredag og på Frivillig Fredag kulminerede det med en auktion over kunstværkerne. Social Gadekunst er senere gentaget i andre kommuner.